Gazdaságpolitikai erőterek hatalmában
Botos Balázs recenziója
Polgári Szemle 2008. augusztus, 4. évfolyam, 3. szám
Práger László: A globális gazdaságon innen és túl
Mérhető-e a konvencionális világ konvencionális mutatóival a
21. század elejének globális világa - teszi fel a szerző a kérdést
már könyvének legelején. Válasza: csak korlátozottan, a korábbiaknál
csupán visszafogottabb mértékben. Az elmúlt évtizedekben felgyorsult
az idő, a korábban sok évtizedet vagy legalábbis az évek sorát
követelő folyamatok, döntések, az internet, a telekommunikáció,
a számítógépek fejlett világában napokra, hetekre vagy néha csupán
percekre korlátozódtak. Az új, technikailag szinte a végletekig
fejlett világban azonban nem csupán az információk áramolnak gyorsan,
hanem a hatalmi központokban született döntések is azonnal politikai,
gazdasági vagy éppen környezeti, szociális valósággá válnak. Mégpedig
a tér kibővülésével nemcsak a döntéshozó közvetlen földrajzi környezetében,
hanem akár sok száz vagy ezer kilométerrel távolabb fekvő országokban,
vállalatoknál vagy pénzügyi intézményeknél. Ám nemcsak az időt
és a távolságot tekintve vált más dimenziójúvá a globális világ,
hanem nyitottabb és egyre összetettebb, nehezebben követhető lett.
Az országok nyitottságának növekedésével, határainak lebomlásával
csak korlátozottan és a korábbiénál eltérő mélységben, tartalomban
kapcsolhatók az egy-egy országnál statisztikailag kimutatott bruttó
teljesítmények (így a GDP) az adott országhoz. A hetvenes évektől
rohamosan növekvő működőtőke-kihelyezésekkel, ahogy a szerző nevezi,
"a vállalatvilág" kialakulásával még inkább önálló,
az országoktól elszakadó (aztán azokhoz máshol és másképp visszakapcsolódó)
életet kezdtek élni a transznacionális vállalatok és pénzügyi
intézmények.
Míg a világ termelése a 2. világháborút követően napjainkig hatszorosára
növekedett, a nemzetközi kereskedelemé 18-szorosára, az egy-egy
évben kihelyezett működő tőke szintje pedig az 1970-es évek elejének
néhány tízmilliárd dolláros szintjéről az 1000 milliárd dolláros
tartományba. Napjainkra a transznacionális vállalatok külföldi
leányvállalatainak eladásai már kétszer nagyobb értéket tesznek
ki, mint a világ teljes termékexportja. Az UNCTAD adatai szerint
a számba vett mintegy hatvanezer nagy nemzetközi anyavállalat
csaknem hétszázezer leányvállalatot hozott létre a világ minden
pontján, ennek több mint felét a fejlődő országokban. A 21. század
új globális világában a földrajzi pontoktól függetlenedni látszanak
a tevékenységi, döntési, a profitkoncentrálódási pontok. De szinte
átláthatatlanná vált a tőkemozgásokkal, a kereszttulajdonlásokkal
az is, hogy valójában milyen gazdasági, pénzügyi és politikai
hatalmi terek állnak egy-egy világpolitikai történés, a gazdasági
folyamatok egészének vagy akár a transznacionális vállalatok irányításának
hátterében.
Mégis az egyes ember, a kisebb közösség vagy egy egész ország,
a gazdaságpolitikát megfogalmazó kormányzat számára nincs más
választás, mint eligazodni ebben az új, korábban nem ismert tartalmakat,
összefüggéseket hordozó modern világban.
A könyv a világgazdaság egészét és Magyarország gazdaságtörténetét,
pályáját követve a második világháború befejezésétől napjainkig
bejárt hat évtizedet tekinti át. A szerző úgy véli, hogy a 21.
század elejére kialakult gazdasági hatalmi terek, folyamatok,
szerkezetek szinte minden lényeges pontja és összefüggése e több
mint fél évszázados történelmi fejlődésből levezethető valóság.
A 2. világháborút követő rövidebb mint fél évtized, az egész
világot átfogó nemzetközi szervezetek létrehozásának kora. Az
Egyesült Államok, a fejlett világ az ENSZ, a nemzetközi pénzügyi
szervezetek (IMF, Világbank), aztán a GATT, az OEEC és a NATO
létrehozásával egyrészt a háború után új egyensúlyt és fejlődési
pályát kívánt biztosítani és megszervezni az egész világnak. Másrészt
- a szerző felfogásában - egy olyan rendszert hozott létre, mely
a legerősebbek erejét a Szovjetunióval, de ezzel együtt a csatlósává
tett országokkal, ezek között Magyarországgal szemben is tovább
növelte. A politika törvényei szerint, vagy a gazdasági erőterek
érdekéből fakadóan is a világ kettészakadt. A fejlett nyugati
világ és a Szovjetunió, a KGST közötti gazdasági, fejlettségi
szakadék folyamatos mélyülése a növekvő társadalmi, politikai
és szociális feszültségekkel megállíthatatlanul egy a teljes régióra
kiterjedő rendszerváltás folyamatát indította meg. Maga a rendszerváltás,
miközben a gazdaság és a politika szerkezetében (a politika demokráciájában,
a gazdaság piacosításában) egységesítette a fél évszázadra kettészakított
keleti és nyugati világot, most már a piaci viszonyok között,
a nyitottság, az átjárhatóság feltételei mellett feszültségeket
is magával hozott az addig elfedett fejlettségbeli különbségek
drasztikus felszínre hozásával. Ebben az új helyzetben Nyugat
és Kelet korábbi látszólagos egyensúlyát és versenyét a fejlettebb
világhoz való felzárkózás szükségessége és kényszere váltotta
fel.
A szerző az első nyolc fejezetben tárgyalt világgazdasági folyamatok
egészébe helyezve tekinti át Magyarország gazdaságtörténetét,
és a mához eljutva gazdasági és azon túli kitörési pontjait. A
rendszerváltáshoz vezető utat (esetenként vitathatóan is) a szerző
egy, ha nem is egységes, de egy irányba mutató hosszú folyamatnak
fogja fel. Úgy fogalmaz: a 2. világháborút követően a szovjet
rendszer keretein belül is a magyar történelem a fejlett Nyugathoz
való visszatérési kísérletek története. Ebben a felfogásban tárgyalja
(több eredeti dokumentummal az egyéni visszaemlékezésnek is teret
adva saját kisiskoláskori naplórészleteivel) az 1956-os forradalmat,
annak a rendszerváltás előkészítésében is megmegjelenő fontos
tartalmi elemeit. A rendszerváltáshoz vezető útnak minősíti az
1968-as új gazdasági mechanizmust, helyenként talán kissé túl
is hangsúlyozva annak a piacgazdaság megteremtésének irányában
ható elemeit. Igazi fordulópontnak, ahogy nevezi, a rendszerváltáshoz
vezető fordulat évének azonban 1982-t tekinti, amikor a Nemzetközi
Valutaalapba és a Világbankba való felvételünkkel (amelyet kimondva-kimondatlanul
az amerikai és a szovjet hatalmi tér valamiféle kompromisszumaként
fog fel) Magyarország egyszerre lett tagja a Szovjetunió vezette
KGST-nek (és a Varsói Szerződésnek), és az Egyesült Államok irányította,
a globálissá váló világ egyik meghatározó intézményét jelentő
erőterének. A szerző érdekes kísérlete, amikor a magyar történelem
kronológiai tényei alapján a nyugati, az amerikai, valamint a
szovjet-szocialista kapcsolódásaink szorosságát számszerűsíteni
is megpróbálja. Az 1952-től 1990-ig terjedő időszakban bemutatja
a lassan induló, majd felerősödő erőtérváltozásokat Magyarországon,
ismét a nyolcvanas évek közepére helyezve a nyugati eszmék térhódításának
meghatározóvá válását. Úgy véli, Magyarország már ekkor megmásíthatatlanul
elindult a gazdasági, politikai rendszerváltás felé.
A könyv talán legizgalmasabb (esetenként vitára késztető) része
a rendszerváltáshoz vezető évek tárgyalása. A fejezet megkísérli
bemutatni a rendszerváltáshoz vezető út meghatározó politikai
és gazdasági erőtereit: a nemzetközi összefüggéseket tekintve
az Egyesült Államok és a Szovjetunió szerepét, a globális, transznacionális
vállalati erők hatását. A magyar rendszerváltó szereplők közül
részletesen elemzi az ellenzéki csoportok, majd pártok tevékenységét,
az uralkodó politikai és gazdasági vezetésen belül játszódó folyamatokat,
a magyar vállalatok már a rendszerváltás előtt a Nyugathoz való
kapcsolódásának erejét, a gazdasági, a közgazdász-jogász elit
szerepét. A szerző véleménye szerint a '80-as évek végére az akkori
hatalmon lévő és még hatalmon kívüli erők összességében végérvényesen
megfogalmazott és tudatosodott, hogy a váltás elkerülhetetlen.
Tudatosan vállalva vagy rákényszerülve kialakultak a rendszerváltás
folyamatában betöltött szerepek, a pozicionálás, a rendszerváltásban
való részvétel, a rendszerváltás utáni időszakra való felkészülés.
A könyv egészét is jellemző rendkívül széles körű tényanyag összegyűjtése
és közlése (107 ábra és 60 táblázat) mellett e fejezetben nem,
vagy kevésbé ismert dokumentumokat is közzétesz a szerző. Csak
példaként kiragadva a sorból: gazdaságtörténeti érdekesség Németh
Miklós miniszterelnöknek a Magyar Gazdasági Kamara elnökségének
elmondott 1989. januári helyzetelemzése. "Évtizedekig egy
végletesen megosztott világban éltünk. Az elsáncolt szekértáborból
önbizalomtól duzzadó üzeneteket küldtek a külvilágnak". ...
Tagadták a másfajta rendszer életképességét, megújulási energiáit.
... De mihelyt ablakot nyitottunk a világra, már látnunk kellett
- és most, amikor ajtót is nyitunk, már húsbavágóan érezzük -,
hogy a szembenállás pozíciójában a világtól elszigetelten kifejtett
erőfeszítéseink nem hozhattak megváltást. Sőt! Fokozták a lemaradást,
és gyengítették az alkalmazkodás képességét." Egy évvel később,
1990 elején az MGK-ba meghívott vezető bankárok helyzetértékelése
ma is érdekes: "a közhiedelemmel ellentétben az 1980 óta
felvett kölcsönöket nem rossz beruházásokra fordították, tekintettel
arra, hogy az elmúlt évtizedben csökkent a beruházások száma".
De ugyanígy kortörténeti rajz a magyar vállalatvezetők "kitörési
kísérleteinek" ismertetése. Izgalmas visszatekintés az ellenzéki
pártok jövőképének, gazdasági programjának szemléje. MDF: "Gazdaságunk
modernizálásában számítunk a külföldi működő tőkére is. Jól tudjuk
azonban, hogy külföldi működő tőke oda megy szívesen, ahol már
megbízhatóan, jól működik a gazdaság. ... Aki itt egyszerű megoldást
hirdet, külföldi segélytől vagy kizárólag tőkeimporttól várja
a gazdaság rendbetételét, az a programadás helyett illúziót kelt."
SZDSZ: "A - számos régi helyébe lépő - újfajta egyenlőtlenség
minden bizonnyal súlyos megpróbáltatást jelent majd a társadalom,
a magyar kultúra számára. De tudatosítani szükséges, hogy jelentékeny
magánvagyonok részvétele nélkül piacgazdaság nem működhet."
Fidesz: "Magyarország az államalapítás óta az európai (nyugati)
civilizáció része... (a) bolsevik rendszer totális csődje után
újra előttünk áll a történelmi feladat: csatlakozni Európához."
A tulajdonreform akkori, széles nyilvánosságot kapott elméleti
vitái mögött a reálszférába lépve a tulajdonváltások felgyorsulása
a történések egyik meghatározó lényege. De tényeket sűrít a Kék
Szalag Bizottság már a rendszerváltó kormánynak megfogalmazott
"Gazdasági Programjavaslata". A tényszámok alapján a
bizottság megállapította: "a megtakarítások jelenlegi üteme
mellett a magyar lakosság kb. egy évszázad alatt vásárolhatná
meg az állami vállalatokat". Mindemellett a privatizációra
vonatkozó ajánlásuk egy olyan sajátos hitelkonstrukció támogatása,
„amely csak a magyar állampolgárok számára és csak törzsrészvények
vásárlása céljából hozzáférhető”. A végső megállapítás azonban:
"A lehető legnagyobbra növelt hazai befektetések sem lesznek
képesek Magyarország modern gazdasággá alakulásának teljes tőkeszükségletét
biztosítani. … A sikeresen fejlődő modern gazdaságok példája azt
mutatja, hogy ezek majdnem mindig nagy tömegű tőkét importáltak,
s vele – ami csaknem ugyanolyan fontos – jelentős mennyiségű technikai,
vezetői és szakmai tudást."
A könyv befejező része a rendszerváltástól napjainkig vezető
két évtizedet tekinti át. A társadalom figyelmét lekötő politikai
küzdelmek mellett a gazdasági történéseket tekintve az előtérben
meghatározó szerepet kap a fejlett Európához való integráció.
Mindemellett azonban kevésbé látványosan, de annál gyorsabban
és határozottabban megindult a működő tőke beáramlásával, a privatizációval
a belső gazdaság átalakulása, amely döntően nem csupán termelési,
szerkezeti átcsoportosulásokat jelent, hanem a tulajdonszerkezet,
vele együtt a gazdasági hatalmi terek újraelosztását. A gyors
liberalizáció, a működőtőke-beáramlás hozzásegít a gazdasági rendszerváltáshoz,
a működő piac kialakulásához, a Nyugathoz való harmonizálódáshoz.
A gazdaságpolitika gyújtópontjában lényegében ezek a kérdések
találhatók: a rendszerváltást követő már csaknem két évtizedben
(egy rövid szakasz kivételével) elmarad vagy nem elég erős a magyar
tulajdonosi, benne a kis- és középvállalati szektor bővülése,
az azt támogató gazdasági és hitelrendszer kiépítése, létrejön
a mai Magyarországra is meghatározó duális gazdaság és társadalom.
A mára megfogalmazott kitörési pontok: a gazdasági növekedés
és a foglalkoztatottság párhuzamos növelése. A célok sora bővíthető
és mélyíthető, de alaptartalma aligha vitatható: a bruttó számokban,
a GDPben mért gyors globális növekedés nélkül nem erősödhet a
belső gazdasági és szociális tér, de szerkezeti kiigazítások nélkül
a GDP emelkedése önmagában még nem jelenti a belső gazdasági és
azon túli érdekek és értékek érvényesülését.
A könyvön végigvonuló alapkérdés a globális erőtér és a belső
fejlődés kapcsolódása. A szerző megfogalmazásában: Magyarország
számára a nemzetközi szervezetek keretei, a felvett hitelek, a
beáramlott működő tőke, az európai uniós támogatások jelenthetnek
csupán további külső térnyerést, és jelenthetik az elgyengült
belső gazdaság megerősödését. Ha kiürülnek az elmaradott régiók
falvai, a községi iskolák, a kultúrát őrző körök, a munkahelyek,
ha a foglalkoztatásban meghatározó szerepet játszó kis- és középvállalatok
továbbra is a hazai gazdaság mellékszereplői maradnak, akkor a
hatalmas infrastrukturális beruházások, a távközlési vonalak,
az energiahálózatok, az új autópályák élettelen "virtuális"
pontokat kötnek össze, vagy csupán a nagy transznacionális vállalatok
számára teremtenek új lehetőségeket, fűzik még szorosabbá az egymás
között már amúgy is meglévő fizikai és logisztikai kapcsolódásukat.
Ám hosszabb távon a transznacionális vállalatok ésszerű érdekei
sem valósulhatnak meg egy leszakadó, elgyengülő országban. A magyar
oktatás, az egészségügy, a tudomány bővülése és fejlődése nem
képzelhető el bővülő, fejlett belső gazdaság, magas foglalkoztatottság
nélkül, a népesség megtartása is csak a földrajzilag is szétterülő
vállalkozások szövetrendszerébe ágyazva érhető el. Nemcsak remény,
de saját felelősségünk is, hogy a feltételes mondatok lehetőségekké,
a lehetőségek valósággá váljanak.