Práger
László: Hol állnak a sorompók?
Globalizáció és EU-csatlakozás
 |
2000. szeptember 9. (22. oldal) |
„Az Európai Unió 2000 márciusában Lisszabonban
hozott döntése egyértelműen a globalizált világ, ezen belül elsősorban
az Egyesült Államok felé nyitást jelentette.” Amennyiben az Európai
Unió nem teszi meg ezt a lépést, a gazdasági versenyben lemaradva
értékeinek megtartása is veszélybe kerülhet. Bár kissé túlzónak
tűnik a hasonlat: Nyugat-Európa a görög vagy a római birodalom
hajdani bukásához hasonló hanyatló szakaszba juthat.Ugyanakkor
a nyitásnak megvolt és megvan a maga kockázata. Valamilyen értékátvétel
és értékmegosztás nélkül ez a kapcsolódás – az erőviszonyok miatt
– nem valósítható meg. Elsősorban az európai értékeknek és értékrendnek
a tartalma vizsgálandó. Eretnek, de valós a kérdés: a XX. század
végén létezik-e egységes, legalábbis kereteiben homogénnek mondható
európai gazdasági és gazdaságon túlmutató értékrend, vagy csak
különböző, sok vonatkozásban eltérő értékvilágok keveredéséről
beszélhetünk?Az Európai Unió egyes országaiban a szociális piacgazdaság
gazdasági és kulturális, szociális vonásai az uralkodók, de jelen
van Európában az amerikai típusú, az úgynevezett washingtoni konszenzusra
épülő társadalmi és gazdaságfilozófia is, amely a szociális szempontokat
döntően a piacgazdaság mechanizmusaira bízva a liberalizáción,
a decentralizáción és valamiféle szabadságelv hirdetésén keresztül
próbálja megvalósítani céljait.Tovább bonyolítja a helyzetet,
hogy nem egyszerűen országokból áll az Európai Unió, hanem mellette,
vele együtt, sőt benne létezik a vállalatok világa, a Nyugat-Európában
működő európai, amerikai és távol-keleti multinacionális vállalatok
erőtere. E rövid áttekintésből is kitűnik, hogy az induló kérdés
is nehéz: a jelen helyzetben „kinek”, milyen erővonalaknak és
értékrendeknek (mihez való) csatlakozásáról vagy nyitásáról lehet
beszélni?Nyitás Kelet és Nyugat feléAz Európai Unió keleti nyitása,
bővítése és a Nyugat felé való nyitás lehetősége, sőt történelmi
kényszere között szoros összefüggés érzékelhető. Nem az történt,
mint amikor Kolumbusz kelet felé, India felfedezésére indulva
nyugati irányába tévedt, és Amerika földjére lépett. Az Európai
Unió keleti és nyugati lépései, azok időzítése tudatos döntés
eredménye. Egyrészt egy történelmi – vagy más aspektusból közelítve
erkölcsi –, másrészt a versenyképességi kényszer alakította ki
a döntések rendjét és sorrendjét.A második világháború után a
nyugati hatalmak nem sok lelkiismeret-furdalással engedték át
Kelet- és Közép-Európát a szovjet birodalomnak. Az 1956-os magyarországi
forradalom idején kétségtelenül korlátozott lehetőségeik keretéig
sem mentek el. A vasfüggöny kialakításában a nyugati világ szerepe
és felelőssége alapvető. És ebből már következik: az 1989–90-es
világpolitikai rendszerváltozás után az újraegyesített világ megvalósulását
követően aligha engedhető meg egy újabb vasfüggöny lehúzása. Márpedig
a tizenöt tagállamba zárkózó és kereteit lehatároló Európai Unió
nem mást jelentene, mint új vasfüggönyt, Európa újbóli kettéosztását.
A fejlett Nyugat, az Európai Unió ezért sem térhetett ki a kelet-európai
bővítés elől.Kelet-Európa második világháború utáni magára hagyásának
azonban nem csak erkölcsi vonatkozásai vannak. Erre vezethető
vissza a kelet-európai országok következő négy évtizedének gazdasági
és társadalmi történelme. Hogy konkrétabbak legyünk: a jelenlegi
kelet-európai állapotok a KGST-be, a Varsói Szerződésbe való „bezárás”
eredményei: a környezetvédelem helyzete, az infrastruktúra elmaradottsága
és az elsősorban a gazdaságon túli területeken fellelhető örökölt
hátrányok mind ennek következményei.Ma az Európai Unió a felvétel
feltételeként a tagjelölt országoktól döntően ezeknek, a fejlett
világ által létrehozott elmaradásoknak a pótlását követeli meg.
Közben megfeledkezik a múltról. A csatlakozni kívánó országokban
sürgeti az elmaradások felszámolását, szemrehányást tesz a környezeti
károk miatt, a kelet-európai infrastruktúra elmaradottsága miatti
– esetenként Nyugat-Európát is hátrányosan érintő – helyzet felszámolását
követeli – de eredőjükről hallgat.Az úgynevezett 5+1 fős bővítés
első megközelítésre levezethető volt az Európai Unió világhatalmi
céljaiból. Több elemzés bizonyította: csak a 15-öknél szélesebb
és tágabb földrajzi, gazdasági, politikai, pénzügyi és katonai
határok adhatnak egyenlő esélyt az EU-nak az Egyesült Államokkal
való versenyben. Ez persze leegyszerűsítés: a területi bővüléssel
szemben egy alacsonyabb fejlettségi szintű régió befogadásáról
volt szó, amely rövidebb távon még inkább csökkentette volna az
Európai Unió versenyképességét.Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk,
hogy az első körös 5+1 ország esetében egy Nyugat-Európához, sőt
az egész globalizált világhoz magasfokúan integrálódott országcsoport
bevonásáról van szó. Csak Magyarországot tekintve (Csehország,
Lengyelország vagy Szlovénia helyzete sok vonatkozásban hasonló):
a külkereskedelemben az európai és a nyugati világ részvétele
és térnyerése nagyobb, mint magában az Európai Unióban. A vállalati
és a tulajdonosi struktúránkban a külföldi részvétel meghatározó,
és nem más a helyzet a pénzügyi szektorban sem. A gazdaságilag,
politikailag, stratégiailag fontos területeken a magyar belső
nemzeti piac nemzetközi, ha úgy tetszik, európai, ha másként tetszik
(vagy nem tetszik), globalizált piaccá vált.Az Európai Unió második
– 1999 decemberében a helsinki csúcstalálkozón hozott – keleti
bővítési döntése már a menekülés jele is volt. Nyilvánvaló ugyanis,
hogy egy, az első lépésben szűkebb keleti bővítés mellett még
megtartható az Európai Unió meglévő kohéziója, és rövid időszak
alatt biztosítható ezeknek az országoknak a felzárkózása, mert
a történelmi (gazdasági, társadalmi és kulturális) múlt e körben
biztosítja az integrálódáshoz szükséges homogenitást.A további
5+1 ország bevonása (és ehhez kapcsolódóan Törökország hivatalos
jelölt státusának deklarálása) sem kifogásolható semmiféle politikai
vagy etikai szempontból, sőt számunkra a határon túli magyarság
kapcsolódásának egyetlen lehetőségét adja. (A döntésnél ez viszont
aligha volt meghatározó szempont.) Mindez azonban a végső tényen
nem változtat: a politikailag rendkívül demokratikus, az Európai
Unió nyitottságát hangsúlyozó újabb bővítésnek végső, „letisztított”
eredménye egy tartalmában és megvalósulásának időtartamában szinte
beláthatatlan Európa-kép és -jövő.Nem tudni, hogy az Európai Unió
a halogatásra gondolva hajtotta-e végre a második bővítést. Az
viszont valószínű, hogy legalábbis gazdasági, politikai, freudi
ösztönök jelen lehettek döntésében. Az unió rövid távon talán
fellélegezhetett, de nehezebbé is tette a bővítés egészének végrehajtását.
Komoly politikai veszteség nélkül azonban a halogatás taktikája
hosszabb ideig már nem tartható fenn: a következő hónapok során,
de legkésőbb a 2000. év végén rendezendő nizzai csúcskonferencián
az unió nem kerülheti el, hogy az eddigieknél konkrétabban nyilatkozzon
a bővítés menetéről. Bármilyen deklaráció történelmi felelősséget
hordoz magában.Felszín és mélyA meghatározó kérdések: a keleti
bővítés, a globalizált világ felé való nyitás, az értékválasztás.
A felszínen jelentkező, a napisajtóban megjelenő „legfontosabb
döntési pontok” másodlagosak. Az intézményrendszer megreformálása,
egy új döntési rendszer kialakítása, a konszenzusos vagy többségi
határozatok helye és aránya, a kis és nagy országok szerepe rendkívül
fontos, mégis eltörpül a már felsorolt összefüggések mellett.
A két tényezőcsoportot egymás mellé állítva úgy is fogalmazhatunk:
a hivatalosan megjelenő „döntő problémák” csupán a külsőséget
jelentik. Ebben a helyzetben egy veszélyes sakkjáték is kialakult
a tizenöt tagország és a csatlakozásra váró 12+1 ország között.
A történelmi felelősséget mindkét fél pontosan érzi és tudja,
és ezért minden szavát, döntését, lépését megfontolja. A tét az
új Európa kialakítása. A rövidebb távú tét pedig az, hogy ki lesz
a győztes, ki tud kivárni, az eseményeket úgy alakítani, hogy
a másikra háruljon a történelmi felelősség a csatlakozás megkéséséért,
teljes vagy részleges meghiúsulásáért. Nyilvánvalón az egyik félnek
kényelmesebb, ha bebizonyítja, hogy a másik éretlen a csatlakozásra,
nem tett, de talán nem is akar mindent megtenni a várva várt kibővítés
elérésére. De nem lehet sokkal óvatlanabb a másik oldal sem: éberen
kell vigyáznia arra, hogy felkészültségében ne legyen kivetnivaló,
végső soron pedig politikai döntést jelentsen a csatlakozás időpontjának
meghatározása vagy a csatlakozások tényéről való döntés.Belpolitikai
„hasznosítás”E játék mindkét oldalon többszereplős. Az Európai
Unió maga sem homogén, és a bővítésről való elképzelések, szándékok,
célok is eltérők az egyes tagországokban. De ugyanaz a helyzet
a csatlakozó országokban is. A tét nem kicsi: nemcsak az európai
uniós tagságról, hanem a belpolitikai pozíciók megszerzéséről
is szó van a különböző európai uniós szcenáriók megvalósulása
esetén.A több évig tartó folyamat során a kelet-közép-európai,
csatlakozásra váró országokban a csendesnek nem nevezhető „napi
politikai folyamatokon” kívül választásokra is sor kerül. Az európai
uniós tagság időpontjának kérdése a csatlakozásra váró országokban
a választások előtt nem a felhőtlen konszenzust, hanem a belpolitikai,
taktikai megközelítések térnyerését jelenti. A bővítés eddig kialakított
(vagy ki nem alakított) szcenáriójából állandósuló nemzetközi,
politikai feszültségek és disszonanciák keletkeztek. Ezek mind
az EU tagországaiban, mind a csatlakozásra váró országokban jelentkezhetnek:
a döntés halogatása bármelyik országban alkalmas a különböző hatalmi
csoportoknak belpolitikai „használatra”.Az események, így a bővülés
egyes fázisainak és egészének értéke, sikere vagy sikertelensége
nem önmagából adódik. A valóságként megjelenő értéket az dönti
el, hogy ki tudja megszerezni és elnyerni az „értékelő” pozícióját,
erejét és hatalmát. Ez jelentkezhet akár az eredményeket mérő
statisztikai mérőszámok megválasztásában, vagy függhet attól,
hogy kinek a kezében van az események prezentálásának a hatalma.
Ez az információs hatalom határozza meg ugyanis azt, hogy „mi
a jó” és „mi a rossz”, mi az eredményes és mi az eredménytelen
az EU- csatlakozás folyamatában.Az Európai Unió a keleti bővítéssel
párhuzamosan, de attól nem függetlenül kezdte meg az Amerika,
a globalizált világ, a Nyugat felé való nyitást.Két hatalmi tér
közöttAz EU két hatalmi térség közé került. (Ez akkor is igaz,
ha Keletről beszélve egyelőre megfeledkezünk Ukrajnáról és Oroszországról.)
Ebben a földrajzi helyzetben bizonyos kiegyenlítő szerep is hárulhat
az EU-ra: a tőle keletre elhelyezkedő, csatlakozásra váró országok
fejlettsége csupán egyharmadát, egynegyedét éri el az unióénak,
míg az Egyesült Államok messze a fejlett európai országok előtt
áll, annak ellenére, hogy több alapvető „humán mutatót” tekintve
elmaradott.Az elmúlt évek, sőt évtized egyik irányban sem hozott
meghatározó mértékű kiegyenlítődést. Az Egyesült Államok esetében
növekvő dominanciáról beszélhetünk a világban betöltött szerepét
illetően. A világ összes GDP-jéből való részesedése a 90-es évek
közepén 25,9 százalék volt, az ezredforduló előtti évben pedig
már meghaladta a 30 százalékot.A The Economist 2000. április 22-i
számában közreadta a világ versenyképességi indexe alapján kialakított
országsorrendet. Az Egyesült Államokat 100-nak véve Németország
mutatója alig haladja meg a 60-at, Nagy-Britanniáé valamivel alatta
marad, Olaszországé pedig a közölt statisztikai felmérés szerint
a 40-et sem éri el.Mind e mögött nemcsak a technika, a technológia
fejlesztése területén, hanem a befektetett élőmunkát tekintve
is jelentős teljesítmény található. Ismét az Economistot idézem:
2000. január 29-i számában statisztikákkal alátámasztott összeállítást
közöl Keményen dolgozó amerikaiak címmel. A leírtak és a statisztikák
megdöntik azt az általános nézetet, miszerint a leghosszabb időt
a japánok töltik el munkában. Igaz volt ez egy évtizeddel ezelőtt,
de 1999-re fordult a helyzet: az élen Amerika áll, ahol egy személy
1950 órát dolgozik évente, míg Japán mutatója valamivel 1900 alatt
marad. Sokkal hátrább található Nagy-Britannia, Franciaország
és Németország az 1650–1750 óra közé eső teljesítménynyel. A gazdaságra
vonatkozó bruttó mutatókon kívül további, a létminőséget jellemző
amerikai mutatókat is felsorolhatnánk. Most csak a kérdést tesszük
fel: ez az a társadalmi cél és jövőkép, „létstruktúra”, amely
felé a világnak és benne az Egyesült Államoknak vagy Európának
haladnia kell? Vagy a másik állítás igaz: az emberi lét és tevékenység
szerkezetének ilyen amerikai típusú módosítása teszi lehetővé
azoknak az egyes embereken felül álló gazdasági-hatalmi céloknak
az érvényesülését, amelyeknek a több befektetett munka csupán
eszköze? Az átlagok mellett úgy tűnik, ellentétes és nem feltétlenül
kedvező folyamatok is lejátszódnak.Csupán egy vonatkozás: miközben
az Egyesült Államokban a leggazdagabbak (a lakosság egy százaléka)
átlagos jövedelme 1999-re meghaladta a félmillió dollárt, a felső
ötödéé pedig százezer dollár fölé került – a két évtizeddel azelőttihez
képest 120 százalékos a növekedés –, a legalsó ötöd jövedelme
tízezer dollár körüli, és ez reálértékben is csökkenést jelent
1977-hez viszonyítva. Vagyis a gazdagok még gazdagabbakká váltak,
a szegények pedig még szegényebbek lettek.Határtalan vállalatvilágAmikor
azt írtuk, hogy az Európai Unió egyaránt nyit Kelet-Európa és
az Egyesült Államok felé, a felszínt jól megközelítettük, de az
állítás belső tartalma nem teljesen igaz. A második világháború
után, de különösen az elmúlt egy-másfél évtizedben két különböző
világ alakult ki. Az „ország-világok” megmaradása és továbbélése
mellett létrejött és egyre erősödik a vállalatok világa. Ez a
két világ szorosan egymásba ér, mégis két, nagymértékben eltérő
vonal mentén halad.Az „ország-világ”, az országok, de még az integrációk
is önmaguk definícióját hajszolják. Folyamatosan keresik határaikat
és folyamatosan átrajzolják őket. Az integrációk története a második
világháború óta új integrációk létrejöttének, megszűnésének és
összeolvadásának sora. Maga az Európai Unió története is a bővülések,
a földrajzi határok kiterjesztésének története, amely az EFTA
szétesésével, Nagy-Britannia kiválásával és az EGK-hoz való csatlakozásával
még a 70-es évek elején elkezdődött. Legutóbbi állomása Ausztria,
Svédország és Finnország 1995-ös csatlakozása, majd a keleti bővítés
meghirdetése és a globalizált világ felé való (meg nem hirdetett)
nyitás.Míg az országokra, integrációkra vonatkozóan a határok
megrajzolása és a határok földrajzi kiszélesítése a meghatározó,
addig a „vállalatvilág” fejlődését éppen e sajátos rendszer határtalansága
alapozza meg. Miközben az Európai Gazdasági Közösség, illetve
az Európai Unió büszkén deklarálta folyamatos földrajzi bővülését
(de egyúttal mindenkor a földrajzi határokkal való lezártságát
is), addig a második világháborút követően a vállalatvilág mindenfajta
deklaráció, „bejelentés” nélkül hozta létre egyrészt a saját egyesüléseit,
összevonásait és erősödését, másrészt átlépte a társadalmi és
politikai létben meghatározó országhatárokat. Miközben a fejlett
Európa földrajzi határait próbálta meg hatalma kiszélesítése érdekében
újra meg újra kiterjeszteni, elfelejtette, hogy e határokon belül
már másfajta világ született, fejlődött ki és vált uralkodóvá.De
nem járt máshogyan Magyarország sem: a 80-as évek közepétől kezdve
a magyar nemzeti piac is nemzetközi lett. A termelésben, a szolgáltatásban,
a kereskedelemben és a pénzügyi szférában meghatározóvá vált a
multinacionális vállalatok jelenléte.E határtalan vagy határok
nélküli „vállalatvilághoz” alkalmazkodott és hozzájárult a technikai
fejlődés is. A XX. század végén a telekommunikáció elért szintjén
a komputerek, a mobiltelefonok, az internet világában nemcsak
anakronisztikussá válnak régi fogalmak, lezárt körök és körökkel
lezárt országok, hanem egy ilyesfajta, a régi terminológiákkal
leírható közeg már nem is létezik. A határtalanság, a határok
átlépése önmagában is céllá változott, de oly módon, hogy mindez
nem véletlen: egy meglévő és e folyamat által erősödő gazdasági-hatalmi
tér növekedését jelenti.Ebben az új világban fontos, de a korábbiaktól
már eltérő dimenziót kapott az integrálódás folyamata, az országok
deklarált közösségének kimondása vagy léte. A fejlett Európa sem
egyszerűen Kelet-Európa egyes országaival találhatja meg a kapcsolódásokat.
Önmagával együtt kell ezeket az országokat valamilyen egymást
segítő gazdasági, társadalmi, szociális és kulturális körben bevonnia
a világ új gazdasági-politikai szövetrendszerébe. Ebben az újfajta
integrálódásban a korábbiaknál is fontosabb az egyes nemzetek
értékrendje, kultúrája, önmeghatározása, mert a már nemzetközivé
vált országhatárokon belül sincs más homogén kohéziós erő.Az Európai
Unió a keleti bővülés átgondolásánál, de még inkább a 2000 márciusában
Lisszabonban hozott döntésénél a globalizált világ felé való nyitásakor
feltehetően a világ új összefüggéseit is átgondolta. Magyarország
számára az jelenthet előnyt, hogy egyes felmérések szerint hazánk
tudáspotenciálja a magasabbak közé tartozik. A felvetődő kérdések
a következők: milyen célok érdekében mozgósítható ez a humán tőke
és tudáshatalom? És mennyire képes felülemelkedni „kinn” és „benn”,
a nemzetközi és a belpolitikai terepen egy, csupán a kizárólagos
hatalom birtoklását középpontba állító gyakorlaton?
vissza
Nyomtatható
változat