MAGYAR HÍRLAP
1995.
július 3.,hétfő
Práger László
Személyes emlékezés egy
évtized után
Egy hét Li
Penggel Budapesten
Csaknem egy évtizede, 1985. május 27-én,
hétfőn este Marjai József miniszterelnök-helyettes meghívására hivatalos
látogatásra Budapestre érkezett Li Peng, a Kínai Népköztársaság
miniszterelnök-helyettese. A miniszterelnök-helyettesből azóta a föld
legnépesebb országának miniszterelnöke lett. Talán szubjektív vagyok: reggeltől
estig velük töltöttem a szűk egy hetet, a híreket ma is a Li Pengtől kapott kis
kínai zsebrádión hallgatom. Nyilván csak az elfogultság vádjával előre számolva
van értelme visszaemlékezni tíz évvel ezelőttre. Dokumentumokat, emlékeket,
tényeket szeretnék egymás mellé illeszteni a mostani írásban, elemzésre,
áttekintésre, véleményalkotásra.
A Parlament előtt. Paksra indulva
Li Penggel
1985. június 1.
(A tíz évvel később,
1995-ben a miniszterelnök által
a szerzőnek dedikált, a Magyar
Hírlap
cikkében
szereplő közös kép)
Kína 1995 elején szinte minden nap a világsajtó valamilyen
orgánumának első oldalán szerepel. Mindez nem csoda, nem csupán Kína
világhatalmi szerepe miatt nem az, hanem az elmúlt évtizedben vagy éppen az
elmúlt években megtett gazdasági fejlődését tekintve sem.
A növekedés határai
A kínai GDP egy évtized alatt csaknem 2,5-szeresére nőtt, s
az ütem az elmúlt három év során felgyorsult. 1993-ban és 1994-ben is 10
százalékot meghaladó GDP-növekedés mellett 1994 decemberében az ipari termelés
már 22 százalékkal volt az egy
évvel korábbi felett. Nem véletlen, hogy Li-Peng kínai
miniszterelnök a népi gyűlés idei ülésszakának megnyitása
alkalmából már a túlfűtött növekedés visszafogását
fogalmazta meg célul, amely növekedést persze kellemetlen kísérőjelenségek, így
például a rendkívül magas, 20 százalékot meghaladó infláció is kísér.
Egy dolog általában jellemző a Kínáról írt cikkekre: akár a
legobjektívebbnek tekintett keleti vagy nyugati politikai vagy gazdasági lapok
véleménye mögött is általában a szubjektív hang mindig megtalálható. Úgy érzem:
a nagy nyugati, de a keleti lapok sem tudnak Kínáról írva az előítéletektől, a
talán tévesen gyártott jövőképektől megszabadulni. De valószínűleg nem is
akarnak. A mai erőst elismerik, a gyengével nem foglalkoznak, az erősödőt, a meghatározóvá
válót nehezen fogadják el. Ám a tények nem változnak a véleményektől. A legtöbb
kimutatás szerint a vásárlóerő paritása alapján már a világ második legnagyobb
gazdasági hatalmává nőtt Kína – 1200 milliós lakosságával – semmilyen
kapcsolódást vagy elzárkózást nem tehet semlegessé. Kína nem is a jövőben, de
már a jelenben is létező vetélytárssá vált a legnagyobb gazdasági hatalmak
számára is. Ebből adódik a politikai, gazdasági döntési dilemma: a nagy
gazdasági hatalmak ugyanúgy mérlegelik a megállíthatatlan gazdasági vetélytárs
segítését, erősítését, mint esetenként a vele való kapcsolatok kizárását, amely
azonban hosszú távon veszélyesen visszaüthet. Ma tény: Kína egyre inkább
elszívja a működőtőkét a kelet-közép-európai országok elől.
Kínát átgondolni, leírni csak sokkötetes enciklopédiában
lehet, és minden fejezet, sor, kötetsor után talán megmarad Max Frisch, a híres
drámaíró mondása: "kevésbé félünk az atombombától, mint attól, hogy nem
tudjuk, mi Kína célja". Magam inkább hatásos írói fordulatnak, mintsem
valóságnak érzem a mondatot. De ehhez a véleményhez egy évtized emlékei és
tényei is hozzátartoznak.
A gazdaságért felelős kínai miniszterelnök-helyettes, Li
Peng pontosan tíz évvel ezelőtti budapesti látogatásának célját a felszínen
maradva látszólag egyszerűen össze lehet foglalni: a kétoldalú forgalom
indokolatlanul alacsony szintű. Ám a látogatás valóságos célja ennél lényegesen
mélyebb összefüggésekben érthető meg. Li Peng 1985-ös látogatása előtt Marjai
József miniszterelnök-helyettes már 1984-ben találkozott Kínában a legfelsőbb
vezetőkkel, sőt 1980-tól kezdve – tudatosan a nyilvánosság "háta mögött"
– kínai közgazdászok, gazdaságpolitikusok folyamatosan konzultálnak a magyar
reformerekkel. Marjai Józsefet – ahogy ma elmondja nekem – ezért mind szovjet
részről, mind a "magyar balról" folyamatos támadások érték.
Mind Pekingben, mind Moszkvában egyaránt
tudták, utóbbi helyről megfelelő vonalakon érzékeltették is: a KGST-ből és a
Varsói Szerződésből egyre inkább "kilógó" Magyarország és az Egyesült
Államok mellett vagy után a Szovjetunió másik nagy vetélytársának, Kínának
erősödő kapcsolatai messze túlmutatnak egy egyszerű kétoldalú együttműködés
keretein.
A magyar–kínai kereskedelmi forgalom 1980–84 között igen
alacsony szintű volt. Az export és import együttesen egyik évben sem érte el a
százmillió dollárt. Ez az alacsony forgalmi szint volt az egyik mozgatója, hogy
a két ország deklaráltan is szorosabbra fűzze kereskedelmi kapcsolatait. Volt
azonban egy másik, ennél sokkalta fontosabb ok is: Magyarország és Kína az
1980-as évek elején-közepén egyszerre jutott el a nagyobb nyitottság
követelésének nemcsak gondolatához, de megvalósításához is. A magyar vezetés
számára egy erősebb kínai kapcsolat bizonyos egyensúlyt jelenthetett a
Szovjetunióval vagy a KGST-vel szemben és Kína politikájába is szervesen
kapcsolódhatott az akkor vezető reformországnak számító Magyarországgal való
szorosabb kapcsolat. E nem véletlen belpolitikai és a külső nyitást célzó
előzetes megállapodások vezettek arra, hogy 1984. június 25-én Budapesten
létrejött a két ország között a Kereskedelmi-Műszaki és Tudományos Bizottság.
Bezárkózás és nyitás
1985 közepén már komolyan foglalkoztam Magyarország
gazdasági nyitásának kérdésével. Nem csupán "önmagában" érdekelt a
(később akadémiai doktorátusom alapját is adó) téma: a minisztertanács
közgazdasági főosztályvezetőjeként hozzám tartozott a külkereskedelem, a
pénzügyi rendszer fejlesztése és az akadémia. (Így kerültem közel Berend T.
Ivánhoz, az akadémia akkori elnökéhez, a Bognár József vezette Világgazdasági
Kutatóintézethez, a nyitottság elméletével foglalkozó Kádár Bélához vagy Palánkai
Tiborhoz, Simai Mihályhoz. Ez a közgazdasági háttér adta azt az
elhatározásomat, hogy a gyakorlati lépések mellett elméletben is meg kell
fogalmazni (és majd megvalósítani) a nyitottság szélesebb, a gazdaságon
túlmutató rendszerét.
Erről sok elemzést készítettem az akadémia és a függetlenedő
kutatóintézetek eredményeit is felhasználva Marjai József
miniszterelnök-helyettesnek.
Valószínűleg kibővített nyitottsággondolataim és munkám
figyelembevételével bízott meg Marjai József Li Peng 1985. május 27. és június
1-je közötti egyhetes látogatásának, a lehetséges céloknak az áttekintésével,
bár egyáltalában nem voltam – és lettem – Kína-szakértő. A racionális,
"mindennapi" előrelépési, kapcsolatteremtési lehetőségek megfogalmazása
előtt azonban annyi biztos volt: a látszólagos bezárkózás valójában a kínai
nyitás taktikája csupán, amely kettősség történelmük egészén végigvonult.
Az 1985-ös látogatás
Li Peng hétfőn este érkezett. Délután Marjai József, aki a
leginkább részletekbe menő, látszólag sokszor aprólékos döntései közben is
mindig a rész és egész kapcsolatát kereste, mint a kormányban a gazdasági
ügyekért felelős vezető, szokása szerint összehívta az illetékes minisztereket.
(Marjai József e kormányzati hatalmat a párt gazdasági túlsúlyával szemben
tudatosan építette ki, lemondva bizonyos pártvezetési – például PB-tagsági –
ambíciókról, amely egy korlátozott függetlenséget is jelentett számára, bár
talán egyúttal hatáskörét is szűkítette).
Emlékeim szerint ott volt a megbeszélésen Veress Péter
külkereskedelmi, Várkonyi Péter külügy-, Váncsa Jenő mezőgazdasági, Hetényi
István pénzügyminiszter, Tétényi Pál, az OMFB elnöke, Bartha Ferenc, az NGKT
vezetője.
Marjai József szokásos, a napi kérdéseket gazdaságpolitikai,
politikai, filozófiai eszmefuttatásokkal tarkító stílusában kifejtette, hogy a
mostani tárgyalások alapja az ötéves kereskedelmi megállapodás, de ennél
többről van szó. Kétségtelen volt, hogy a külpolitika és a gazdasági súlypontok
változása, a szovjet belső fejlemények, de a szovjet–amerikai viszony alakulása
is egy aktívabb kínai szerepet fog jelenteni Európában, és az ázsiai térségben
is. Az is látszódott, hogy valamiféle, abban az időben még erőltetett, el nem
érkezett, a kínai belső gazdaság fejlettsége által alá nem támasztott politikai
világszerep erőltetése helyett Kína egyre inkább belső reálgazdasági fejlődését
helyezi előtérbe. Felismerték, hogy a gazdaság erősödése csak reformokkal
oldható meg, amelyben a magyar gyakorlat érdekes lehet. Az is vélhető volt, hogy
talán még nálunk is élesebben fogalmazódik meg Kínában a nyugati fejlett
gazdaságokhoz, technológiákhoz való nyitás szükségessége. Mindez belső
stabilitás mellett valósítható meg, amely csak mérsékelt differenciálást enged,
de ebben a hatalmas országban még fontosabb a munkalehetőségek, a megélhetéshez
szükséges mezőgazdasági eredmények biztosítása. Ahogy most, tíz évvel később
Marjai Józseffel beszélgetve látom: Kína számára a magyar reformokban
elsősorban a szövetkezeti mozgalomban kialakuló "eszmerendszer" volt
a leginkább figyelemre érdemes. Számukra a magyar szövetkezeti reformban
megvalósult az egyén, a család, a kollektíva, a fejlett technológia és az
egyéni erőfeszítés egysége.
A miniszterek távozása után, a három órára a Parlamentbe
érkező Ma Li nagykövettel már csak Marjai Józseffel hárman maradva egyeztettük
a végleges programot.
Kedden a nagykövettel és a kínai delegáció tagjával, Csien
Csi-Csen akkori külügyminiszter-helyettessel még két különleges programról
váltottunk szót, melyek közül az egyik nem szerepelt a hivatalos látogatás
listáján. Ez a paksi atomerőmű meglátogatása volt (előre nem bejelentve, a
legszűkebb körben). A másik a magyar reformközgazdászok és Li Peng lehetőleg
kötetlen "összehozása". Ez – ma is úgy vélem – több volt egy egyszeri
ötletnél: mint már említettem, a két ország (ugyan egymástól sok ponton eltérő)
sajátos reformtörekvései erősítették egymást, és elősegítettek egy olyan
folyamatot, amely a világtörténelmi változásokhoz is elvezetett végül.
Kedd délelőtt telefonon hívtam Berend T. Ivánt, az MTA
elnökét: neki tetszett az ötlet, egy villásreggelit gondoltunk
legalkalmasabbnak, amelyre a kormány vendégházában sor is került.
Hétfőn este megérkezett a kínai delegáció. A keddi
megbeszélésen Marjai József át is adja a miniszterelnöknek a szót. Javasolja,
hogy ne a kereskedelmi megállapodás részletei legyen fő témánk, hanem az
átfogóbb összefüggéseket tekintsük át, amelyek nagyobb keretekben
meghatározhatják az együttműködés vonalait. (Külön elemzés tárgya lehet, hogy az
akkor már öt éve tartó magyar–kínai "reformgondolatcserék" végül is
miképpen hatottak a ma és a jövőben méginkább világhatalom Kína vezetőinek,
politikusainak, közgazdászának gondolkodására. Egy valószínűleg biztonsággal
állítható: a magyar vezetés egy szűk köre alapvetően hozzájárult Kína jövőképe
kialakításához. )
Li Peng – jegyzeteimben meglévő – első két mondata:
"Reformok nélkül Kína nem tudott volna és a jövőben sem tud
előrehaladni", majd figyelmesen vendéglátóját idézi: "Marjai József
mondta egy éve: reformokra akkor a legalkalmasabb az idő, ha felmenő, fejlődő
szakaszban van a gazdaság, mert a reform rövid távon nemcsak ad, hanem
energiákat is kivon és leköt. Marjai József (ma 1995-ben) hozzáteszi emlékezve:
1984-ben Kínában azt is hangsúlyozta, hogy a fejlődés, a "gondtalan,
felfelé vezető út" sem feledtetheti el soha, hogy e szakaszokban is
legfontosabb a transzformáció folytatása. A transzformáció terhe ekkor jobban
viselhető, ugyanakkor tény, hogy a reformra való késztetés ilyenkor kisebb.
Lehet, hogy csak a szocialista keretek között tartott
reformkoncepció filozófiai alábástyázása, lehet, hogy egy tudatosan
kiegyensúlyozott politika vagy politikai szerep indoklása, mindenesetre tény,
hogy Li Peng rendkívül hangsúllyal jelenti ki: egy Kínához hasonló, földrésznyi
országban a fokozatosság összehasonlíthatatlanul fontosabb, mint egy más
nagyságrendű gazdasági hatalom esetén. Egy nagy országban az eredmények elérése
és megtartása talán nehezebb, a túl gyors fejlődéssel a problémák is
extrapolálódnak. A fokozatosság szükségessége egyaránt vonatkozik a gazdaság
egészének növekedésére, a struktúraváltásra, a reformokra is.
Li Peng számokat isemlít. Fejtegetése szerint az
ezredfordulóig a kínai GDP évi növekedésének nem szabad meghaladnia átlagban a
7 százalékot, mert egy ezt meghaladó mérték lényeges egyensúlyzavarokat hozhat
létre. (Tíz év előttről a mába visszatérve: az elmúlt évek 10 százalékon felüli
GDP-növekedése az árliberalizációval is erősítve 20-30 százalék közötti
inflációt hozott Kínában, a külső adósság is meghaladta a 100 milliárd dollárt,
bár a tartalékok is 50 milliárd USD fölé emelkedtek 1994-ben. )
Termelés, energia,
szállítás, mezőgazdaság
Nemcsak az önálló független külpolitika háttere, de a belső
stabilitás alapeleme is ebben a tíz évvel ezelőtti beszédben az ezermilliós
(mára 1200 milliós) lakosság ellátása. Már megfogalmazódik a népességnövekedés
kordában tartásának szükségessége és a mezőgazdasági önellátás biztosítása is.
Hogy Kína az ezredfordulóra megközelíthesse-elérje Németország
és Japán gazdasági potenciálját, elkerülhetetlen a nyitás, melynek politikáját
már meghirdették. Jegyzeteim lapozgatva most, 1995-ben úgy érzem, hogy a tenger
menti szabadkereskedelmi övezetek létrehozása egyszerre szolgálta a fejlődés
dinamizálását a földrajzilag is legoptimálisabb pontokon, másrészt az
óhatatlanul kialakuló differenciákat bizonyos mértékben tudatosan igyekeztek
"kiemelni" és kissé semlegesíteni a földrésznyi ország egészéről.
A rész és egész
A tenger menti gyors fejlődés lehetőségének ki nem
használása tévedés lett volna, de bele kellett kalkulálni a belső tartományok
ideiglenes leszakadását, a szakadék mélyülését.
1994-ben a tizenegy tengerparti tartományból kilenc nemzeti
jövedelme az országátlag felett volt, a tizenkilenc belső,
"szárazföldi" tartományból tizenhat az átlag alatti. Közgazdászként
aligha tévedek, ha leírom: e részfeszültségeket, az egész érdekében vállalni
kellett, emellett a földrajzilag differenciált gyorsabb fejlődés hosszú távon
részben az ország egészére is "teríthető" lesz.
A központ – így Li Peng 1985-ben – tudatosan magánál tart
feladatokat és tudatosan lemond sok más, korábban központi hatalomról a
provinciák javára, mert az országrészek, a nagyvárosok fejlődése révén
biztosítható az ország egészének előmozdulása is.
Tíz évvel ezelőtti jegyzetem olvasva, Li Peng kijelenti: ha
a nyugati technika, menedzsment párosulva a kínai mentalitással, szorgalommal
találkozni tud, 2000 felé Kína Japán és Németország gazdasági potenciálját
elérheti. De nemcsak – mondta – az abszolút, a bruttó nagyságrend érdekes, a
hatalmas népességszám miatt az egyes emberek életszínvonaláról is gondoskodni
kell. Sokkal könnyebb a legnagyobb két-három hatalom közé érnünk, és sokkal
nehezebb, hogy az egy főre jutó GDP-ben kikerüljünk a világ alacsony szintű
egyharmadából – mondta. Kína árfolyamon számolt 425 USD-s egy főre jutó GDP-je
helyett 1994-ben a Világbank vásárlóerő-paritáson számított adatai szerint a
szám 3500 USD, azaz Magyarországéhoz csaknem hasonló. Ez az érték is vitatható,
ám visszafogottabb számítások szerint is 2000 USD/fő az elért szint. E
számokkal pedig a teljes GDP-t tekintve Kína a világ második-harmadik gazdasági
hatalma.
Visszatérve 1985-re az akkori magyar és kínai
"nyitottságnézetek" egyezőek vagy hasonlóak: a kereskedelmi nyitás az
első fázis, az áruk cseréje önmagában is a technológiák, humán kapcsolatok
cseréjét jelenti, de szükségesek a direktebb formák, a kooperációk, a közös
vállalatok, az integrálódás magasabb szintjei.
Sok mindent ki lehetne még jegyzetelni ma, 1995-ben az
akkori, 1985-ös jegyzeteimből. Csak egy további területtel teszem.
Az akkori miniszterelnök-helyettes szól a morális kérdések
fontosságáról. (Hallom a választ az 1989-es Tienanmen téri tüntetés
elfojtásáról, az állami korrupcióról. Mindezek tények, melyek nem másítják meg
más tények létezését. ) Li Peng az állami bürokrácián belüli morál erősítéséről
is szól, de inkább a nagyvállalati vezetőiket említi. Szó szerint: "nem
ritka, hogy a veszteséges vállalatok vezetői nagy prémiumokra hitelt kértek és
kaptak, fizettek ki maguknak és másoknak". Mindez nemcsak gazdasági, hanem
azon túli kérdés is.
1985. június 1-jén, szombaton 10 órakor Li Peng és Marjai
József aláírta az 1986–90-re szóló, hosszú lejáratú kereskedelmi egyezményt. A
parlament lépcsőjén jövünk le, a kocsik már várnak a külön beiktatott paksi
atomerőmű-látogatásra.
Ránézve a tíz év előtti képre, melyet Li Peng aláírásával és
a Kínába szóló meghívással együtt adnak át számomra 1995-ben a kínai budapesti
nagykövetségen, 1995 közepén végiggondolom: mi az, amit elindított az a tíz
évvel ezelőtti látogatás nálunk, Kínában és egy kicsit a világban is, és mi az,
amit külön-külön vagy együtt értünk vagy mulasztottunk el. Feltehető a kérdés,
hol tart Kína és hol tart Magyarország tíz év után 1995-ben. E kérdéshez
hozzáilleszthető, a múltnál fontosabb: merre felé tervezünk menni és tudunk
jutni a méltatlanul elhalványult közös pontokon és külön-külön, a következő
évtizedben. De ez már egy újabb történet.