Az Economist Intelligence Unit közgazdászainak
adatai szerint Magyarországnak harmincnégy évre van szüksége
az EU-tizenötök fejlettségének eléréséhez a nagyobb növekedési
ráta megtartása mellett is. A semmitmondó puszta számok mögött
valóságos kérdések húzódnak. Az elérendő célpont nem világos,
tartalma nem definiált: az Európai Unió történetének válságos
szakaszát élve maga is jövőjét és céljait keresi. A GDP és az
egy főre számított fejlettségi átlag elfedi a teljesítményt uraló
tulajdon szerkezetét, eltakarja a létrejött nyereségből, a megtermelt
jövedelemből való részesedés végletesen szélsőségessé vált különbségeit.
És meghatározó: a rendszerváltás másfél évtizede után a mai Magyarország
milyen gazdasági és szociális helyzetből, az ország, a nemzet
milyen anyagi és lelkiállapotából kezdheti építeni a napi politikai
küzdelmek lezárultával, 2006 nyarától felzárkózási pályáját.
A 22-es csapdája
Lehet, hogy meglepő, de a jelenértékelés kérdésében már-már konszenzus
alakult ki a különböző közgazdászok között. Az infláció kivételével
nem tudunk olyan gazdasági mutatót találni, ami kedvező lenne –
fogalmazta meg korábban Surányi György. Bokros Lajos szerint a
gazdaságban nincs benne az a növekedés, amit az adócsökkentés tervezői
várnak. Csaba László professzor költségvetéshez kapcsolódó képe:
a kiadási populizmust még a bevételi populizmus is kiegészíti.
A maastrichti kritériumoktól való eltávolodásunkat látva Szájer
József a 22-es csapdáját említi. A konvergenciakritériumoktól való
végletes eltávolodásunk tény. A magyar államháztartási hiány az
EU 25-ök átlagának kétszerese, a devizában fennálló államadósság
több mint huszonöt százalékkal magasabb a múlt év elejinél, az
ikerdeficit nyomása erősödő. A csapda: a gazdaság (benne az államháztartás,
az elosztás) szerkezetének kikerülhetetlen átalakítási folyamata
a következő években nehezen viselné el a kritériumokba való beszorítottságot,
viszont az euróövezeti tagságról való lekésésünk a további térvesztés
veszélyét jelenthetné a közép-európai régióban.
Kitörés a kettészakadt gazdaságból
A biztonságos jövő kialakítását talán minden korábbinál bizonytalanabb
külső és belső feltételek mellett kell megkezdeni. Az egyik oldalon
a gazdasági és pénzügyi erők hatalma soha nem látott gyorsasággal
terjeszkedik, a másik oldalon az el- és leszakadás végletes szakadéka
mélyül. A világ spekulatív tőkemozgása eléri az évi 400 ezer milliárd
dollárt, ami a többé-kevésbé még kézzelfogható, ám önmagában is
az anyagi termeléstől elszakadó GDP nagyságának tízszerese. Magyarországon
a BUX 2005. július 20-án történetében először átlépte a húszezer
forintos lélektani határt, értéke 1995 végén csupán 1530 pont volt.
A pesti tőzsdeindex alig több mint egy év alatt megduplázta értékét,
a börze napi forgalma nem ritkán a 20-30 milliárdot is meghaladja,
de a féktelen elszakadó szárnyalás a kötöttség nélküli külföldi
tőke kimozdulásának lehetőségét is magában hordozza.
A magyarországi bankok adózás utáni nyeresége 2004-ben majd’ 60
százalékos növekedéssel 275 milliárd forintot ért el. A termelés
és a pénzvilág (nem párhuzamos) pályájának ténye mellett a gazdasági
terek megosztása is alapvető. Boros Imre írja, hogy a rendszerváltáskori
nagy magyar vegyipari, gyógyszeripari, gépgyártó cégeink, de akár
pénzintézeteink némelyike egy átlátható privatizáció mellett ma
a tőzsdén (a gazdaságban) meghatározó forgalmat lebonyolító magyar
vállalatok, intézmények lehetnének.
Lóránt Károly megállapítása: a jelentősnek mondható, évi négy százalék
feletti gazdasági növekedésünk mögött fele részben az országban
megtelepedett multinacionális cégek exporttevékenysége áll, és
egy ugyancsak meghatározó rész a nagy áruházláncokhoz köthető.
Az egyensúlyhiány, az államadósság nem abból adódik, hogy „az állam
túl sokat költene egészségügyre vagy oktatásra, hanem abból, hogy
a hazai vállalati szféra összeomlása miatt elégtelen a költségvetés
jövedelme”.
Ám a gondok oka messze nem maga a külföldi (túl)súlyos jelenlét,
hanem az, hogy a kettészakadt hazai gazdaság magyar tulajdonú része
erőtlen, stagnál, a kiugró vállalati teljesítmények szinte egyediek.
Székely Péter, a sikeres Transelektro-csoport elnöke szerint el
kell érnünk, hogy a magyar vállalkozók ne csak fehér négerként,
hanem lehetőleg fővállalkozóként is szerepeljenek.
A növekedés elfelejtett kérdése: kinek az erősödése?
A belső tulajdonviszonyok helyzete, a külföldi és a magyar szerepek
felosztása és mindkettőnek a (hatalmi) szerkezete elsősorban nem
érzelmi kérdés. Eldönti, hogy a túlmisztifikált és tartalmában
is sok bizonytalanságot hordozó GDP bármilyen növekedése kinek
az erősödését, versenyképessége növelését, végső soron a felzárkózását
jelenti. Mellár Tamás a fejlett Nyugat utolérésének elemzésekor
nem véletlenül emeli ki, hogy az elmúlt évek tapasztalatai alapján
a GDP növekményének 70-80 százalékát a külföldi tőke hozta létre.
Úgy vélem, mindebből az is következik, hogy a külföldi működő tőke,
a külföldi többségű vállalatok és pénzpiaci intézmények ma már
a magyarországi gazdaság jelenének és jövőjének minden kormányzat
számára kikerülhetetlen, meghatározó részei. Ám mindaddig, amíg
nem jön létre a magyar gazdaságba és létbe való tényleges, szerves
beépülésük, a profitérdekek miatt bármikor a magyarországinál kedvezőbb
versenyterepet választhatnak. Ez a helyzet, a magyar vállalatok,
kis- és középvállalkozások gyengeségével, vagy éppen az államadósság,
az egyensúlyhiány tényével párosulva nemcsak folyamatos, erős alkupozíciót
jelent számukra, hanem bizonytalansági tényezőt is a magyar gazdaságnak,
a mindennapok emberének.
Mellár Tamás elemzése alapján az éves négy százalék körüli teljes
GDP-növekmény mellett a hazai tulajdontöbbségű termelés csak 1,3
százalékkal bővült. Mivel „a külföldi tulajdonosi többségű vállalkozásoknál
a tőke-munka arány sokkal magasabb, mint hazai társaiknál” már
kikövetkeztethető: a vállalkozói nyereségek nagyobb arányban nőnek,
mint a munkajövedelmek. A (minimál)bérek markáns növelésével az
előző kormány éppen azt vállalta, hogy a megszégyenítően alacsony
hazai bérszínvonalra épített magyarországi globális, tőkebefogadó
versenyképesség egyoldalú hangsúlyozásával szemben az ország gazdasági
bővülése növekvő részét visszaadja a megtermelésében részt vettek
számára. Márpedig saját nemzeti felzárkózásunk egyik igazi alapeleme
ez. De ebből a célból vezethető le a magyar kis- és középvállalatok
(és általában a magyar vállalatok) támogatásának, a foglalkoztatás
növelésének, a regionális különbségek csökkentésének a Széchenyi-tervben
korábban megfogalmazott célja és gyakorlata is.
Hasonulás vagy harmonizáció
Az utolérés, a felzárkózás rövidebb távú vagy akár harmincnégy
évre szóló vonalai nyilvánvalóan könnyebben felrajzolhatók, ha
van olyan már bejárt pálya, amely követhető, amelynek értékei,
céljai elfogadhatók, eredményei a nemzet vagyonának növelésébe
bevonhatók. Azaz, ha a külső terekkel való harmonizálást, de nem
a hasonulást, a beolvadást, vagy éppen a határok nélküli feloldódást
készítik elő. Úgy tűnik, a XXI. század elején ilyen pálya önmagától
és önmagában nincs.
Az Európai Unió és az USA egy évtizeden belüli utolérését célul
tűző lisszaboni álma meghiúsult. Sikeres azért sem lehetett, mert
maga az Egyesült Államok is keresi helyét és biztonságát a globálissá
lett világban és e bizonytalanság belső viszonyaira is kihat, vagy
abból is származik. Az Egyesült Államokban tevékenykedő volt magyar
akadémiai elnök, Berend T. Iván meglátása szerint „… a leggazdagabb
laissez faire-országban, az Egyesült Államokban is mintegy 40-50
millió ember egészségbiztosítás és megfelelő oktatási feltételek
nélkül, öregségében nyugdíj nélkül messze lemarad a prosperáló
többség mögött. (…) A banktevékenység és az egész piaci gazdaság
negatív társadalmi következményeit (…) nem az »uzsorás« bankok
megfékezésével, hanem csakis a szabályozott piac állami újraelosztó
politikájával, a jóléti állam gyakorlatával lehet eredményesen
ellensúlyozni”.
Ám egy további okból sem lehetett egyértelműen sikeres a lisszaboni
út. Az EU a versenyt úgy akarta felvenni, hogy eltérő történelmi
hagyományokkal, még elégtelen kohézióval, egymást erősítő, de különböző
nemzeti kultúrákkal, gazdaságokkal, hasonló, de nem azonos értékekkel
egyszerűen másolni akarta az Egyesült Államok (saját számára sok
mindenben sikeres) irányítási, intézményi, társadalomszervezési
rendszerét.
Az európai alkotmányszerződés francia és holland leszavazása éppúgy
példa a nemzeti szerepek újraerősödésére, az Európa előtt álló
jövő összetettségére, mint a szociális piaci modell, a versenyképesség
és az állami szerepvállalás mértékének vitái és politikai következményei
Németországban, az új lengyel elnök, Kaczynski a nemzeti érdekérvényesítés
szerepét hangsúlyozó kijelentései, vagy a további bővítésekről,
a költségvetésről folytatott viták.
A törlesztenivaló nem csak az államadósság
Ebben az uniós tagként már külsőnek nem nevezhető környezetben,
a kereteket, de egyben hozzáadott forrásokat is jelentő közegben
kell megfogalmazni a globális világhoz, a fejlett Európához való
felzárkózásunk tartalmát, saját céljainkat. Mindezt úgy, hogy „az
állam a legrosszabb tulajdonos” általánosító eszményéből levezetett,
történelmileg túlhajtott privatizáció a végletekig leszűkítette
a nemzeti gazdaságpolitika mozgásterét. A magasabb növekedési pálya
által létrehozott hozamnövekedés előtt túlerőltetett adócsökkentések,
a rossz belső tartalmakkal létrehozott PPP-konstrukciók hosszú
távon vonnak el forrásokat.
A hatékony állam karcsú, de egészséges, a piaci teret szélesítő,
ám erős. Megfelelő anyagi eszközökkel és értékrendbeli tartalmakkal
is rendelkezik a belső kohézió megteremtéséhez, a felzárkózást
jelentő gazdasági, kulturális nemzeti stratégia megvalósításához.
A nemzeti stratégia megvalósításának feltétele az egyensúly mellett
megvalósuló növekedés. Ám célja és sikerének alapja, hogy e növekedésből
fokozatosan erősödő részt kapjon a növekedés valódi forrását adó
(mostani, vagy a munkából már nyugdíjba vonult) munkavállaló, a
hazai vállalat és vállalkozó, a tudós, az oktató és az oktatott,
a felemelkedéséért maga is tenni akaró eddigi leszakadó egyén,
család, önkormányzat, régió.
Azaz törlesztenivaló van, és ez nemcsak az államadósság, hanem
az állam a társadalom felé évtizedek alatt felhalmozott adóssága
is.
A szerző közgazdász, egyetemi tanár
