|
|
Práger
László: A rendszerátváltástól a rendszerváltásig
A gazdasági és a gazdaságon túlnyúló belső erő: a mindennapok összetartó
biztonsága
 |
2004. december 18. (6. oldal) |
A kórház-privatizáció folytatásának elutasításáról tartott
népszavazás csaknem kétharmados igenje és az ország a kettős állampolgárság
kérdésében való teljes megosztottsága a rendszerváltás óta eltelt időszak
és az azt megelőző négy évtized hatásainak újbóli átgondolását ismét aktuálissá
teszi. A rendszerváltáshoz vezető utak, maga az átmenet és a máig terjedő
történések egy jól körülhatárolható, többszereplős, velünk élő, de még
formálható történelmi vonulat összefüggő részei.
Két erőtér harca a magyarországi terepen a nyolcvanas években.
A szovjet internacionalista és az amerikai globális erőterek harca a világban
és Magyarországon már a 80-as években megkezdődött, és egyre inkább felerősödött.
A Magyarországon jelen lévő szovjet-kommunista hatalom kiszorítását az
Egyesült Államok vezette globális erőtér képviseletei kezdték meg, miközben
Európa gazdasági és politikai hatása csak másodlagos erejű volt.
A sorsfordító folyamatban kiemelt dátum 1982. Kádár Moszkvában és az NSZK-ban
tárgyal. A Közös Piac felfüggeszti kereskedelmi kapcsolatait a Szovjetunióval.
Magyarország elítéli az izraeli agressziót. Arafat palesztin elnök Budapesten
tárgyal. A Nemzetközi Auschwitz Bizottság nálunk tartja ülését. Megkezdik
működésüket a magántaxik. Az áram díja 25 százalékkal emelkedik. Marjai
József miniszterelnök-helyettest májusban Washingtonban fogadja Reagan
elnök. Magyarország a Nemzetközi Valutaalap tagja lesz. Június 8-án a
KGST 36. ülésszaka Budapesten tanácskozik. Június 23-án az MSZMP KB a
gazdaságról tanácskozik. Július 4-én Nixon volt amerikai elnök Budapestre
érkezik. Július 7-én Magyarországot felveszik a Világbankba. Szabó István
Mephisto című filmje Oscar-díjat nyer. Magyar-amerikai filozófiai tanácskozás
színhelye Budapest. Duray Miklóst lefogják. Puja Frigyes külügyminisztert
Rómában fogadja a pápa. Magyar-román történésztalálkozóra kerül sor. Az
erdélyi magyar értelmiségieket letartóztatják. December 14-én házkutatásokat
tartanak budapesti ellenzékiek lakásán.
A máig ható, akár a decemberi népszavazások belső tartalmához való pártviszonyulásokban
is tetten érhető lényeg: a történések 1982-ben és az évtized során nem
zavarosak és nem ellentmondásosak, egy sokszereplős történelminek nevezhető
átalakulás zajlik le a világban és Magyarországon. Ebben részt vesznek
a nemzetközi és a belső erők, bennük az erősödő ellenzék. Néha elkülönül,
máskor összemosódik a rendszervédő, rendszerváltó, a megbízó és a megbízott,
a továbbvivő, átmentő, a gyarapító, a megtartó, az újraíró, a nemzeti
és a nemzetek feletti.
1982-ből a rendszerváltás évére ugorva a Világbank 1990 májusában egy
hitelcsomag folyósítását összegzi. Feltételévé teszi többek között a megfelelő
középtávú gazdasági program végrehajtását. Elvárás egy elfogadható, a
megállapított időrendet követő privatizációs stratégia kidolgozása és
végrehajtása, amely lehetővé teszi meghatározott vállalatok magánosítását.
Meg kell hirdetni az importliberalizációs programot, megfelelő előrehaladást
kell elérni a támogatások leépítésében. A feltételrendszer része a nagy
gazdaságok és vállalatok meghatározott körének felszámolása, az egészségügyi
és a nyugdíjrendszer a bank számára elfogadható reformja. A dokumentum
dátuma: 1990. május 25. Két nappal előtte, május 23-án az Országgyűlés
elfogadja a kormányprogramot, hivatalba lép a demokratikus rendszerváltozás
első szabad koalíciós kormánya. Létrejött az SZDSZ és az MDF közötti pártközi
megállapodás, az MSZP erőtere időlegesen a gazdasági-pénzügyi világba
hátralépve izmosodik. A Fidesz a hatalmi körön kívül alakíthatja hosszabb
távú jövőképét. Megkezdődik a külföldi tőke gazdasági, pénzügyi, tulajdoni
szerkezetet átalakító, Magyarországot a globális világ számára egyre versenyképesebb
részévé formáló beáramlása. Magyarország véglegesen a szabad világ része
lesz. Ennek egyik ára az átmenet nélküli meggazdagodás-elszegényedés,
az ország gazdasági-érzelmi kettéosztódása, a fizikai megélhetésért, az
elveszett és meg nem teremtett biztonságért, az anyagi létért való küzdelem
a nemzeti összetartó erő nélküli Magyarországon. Az újraelosztott és a
hosszú távra megszerzett hatalmi terek Mindez mégsem hirtelen fellépő
jelenség. Az Andrew Sarlós kezére bízott Első Magyar Befektetési Alap
már évek óta valóságos bázis a hatalmi terek újraelosztására, a nemzetinek
besorolt vagy nemzetek feletti vállalkozások-vállalkozók felemelésére,
a rendszer(át)váltásra. A privatizációt, a szükséges külföldi tőkebevonást
lehetővé tevő törvények jó része, a megrajzolt rendszerváltó-pálya bejárásra
kész. 1990 januárjában Antall József és az MDF külügyi vezetője, Jeszenszky
Géza, majd márciusban az ideiglenes köztársasági elnök, Szűrös Mátyás
is Washingtonban tárgyal. Ezekben a hetekben a hivatalban lévő miniszterelnök,
Németh Miklós Szófiában a KGST 45. tanácsülésén, majd Strasbourgban az
Európa Tanács közgyűlésén vesz részt. Horn Gyula külügyminiszternek többek
között Moszkvában Sevarnadzéval a szovjet csapatok teljes kivonásáról
szóló megállapodás aláírása jut feladatul. A rendszerváltó világtér kettős
kötést hozott létre. A politikai rendszerátváltást, a tulajdonátváltást
a tényleges hatalmat gyakorlókkal egyeztethette, miközben erősítette a
rendszerátváltást megvalósítani hivatott erőket is. A deklarált politikai
hatalom 1990-ben négy évre a rendszerváltás képviseleti körének jutott.
A rendszerváltást szintén előkészítő korábbi hatalmi tér néhány évre a
felszíni politika hátterébe lépve hallatlan mértékben tovább erősíthette
a nyugati erővonalakkal összekötött gazdasági, pénzügyi hatalmát. Nem
eredeti tőkefelhalmozódásról, hanem a történelmi Magyarországon az évszázadok
vagy éppen a kommunista uralom négy évtizede alatt sok-sok tízmillió magyar
állampolgár által megtermelt vagyon, a pénzügyi-gazdasági tér újraelosztásáról
van szó. A felszíni politikai parlamenti hatalom újraosztható, a mögöttes
gazdasági-pénzügyi terek uralása hosszú távú.
A tagadás fordulata, a nemzeti fejlődési pálya elfelejtett jövője.
A rendszerváltás döntően a tagadás rendszerváltása volt, amelyben minden
pozitív változásnak számított, amely a szovjet rendszerhez köthető struktúra
látszólagos vagy tényleges lerombolását jelentette. Ezt (a hazai ellenzéki
mozgalom szerepe és szerepeltetése mellett) csak az Egyesült Államok által
vezetett globális hatalmi tér tudta végrehajtani. Ily módon nemcsak a
szabadság, hanem maga a nemzetté válás, a nemzeti fejlődés fogalma is
a döntően a globális erőtér által irányított átalakulások tartalmával
azonosult. Így estek egybe a felszínen, aztán a mélybe ágyazva a jól megtervezett,
globális világhatalmi célok az újnak és sajátnak hitt rendszerváltó eszmékkel.
Gyors nyitás, liberalizáció következett be a belső gazdaságban, a külkereskedelemben,
a tulajdonviszonyokban, de az értékrendek világában is. E folyamatot járva
Magyarország a rendszerváltáskor úgy lépett a Szovjetunió vezette (nemzetek
felettivé tett) internacionalista világból egy másik, szabad vagy szabadnak
hitt (globális) világba, hogy lényegében egy történelmi pillanatra sem
vált önmagává. Nem teremtette meg saját belső nemzeti létét, a gazdasági,
a kulturális, a történelmi összetartozás tudatát és mindennapi biztonságát,
gazdasági és gazdaságon túli erőterét. Nem sikerült kellően megerősítenie
a belső vállalati, gazdasági erőket, az ennek alapján kialakuló népi és
polgári réteget. A politika mindemellett sokszor az alig létező polgársághoz
szólt, elfeledve a tömegeket (ma divatos kifejezéssel: az embereket),
valamiféleképpen a társadalom fölé emelve magát és egyúttal csaknem elveszítve
a nemzetet, a társadalmat. Az ország valóságos versenyképessége:
a gazdasági és az azon túli kohézió
A rendszerváltást követően a magyar belső tér nemzetközi tér lett. Mindez
nem káros, sőt előnyös, ha a megtelepedett külső erőtér elfogadja új otthona
értékeit, kellően hozzájárul annak növeléséhez, ha nemcsak a maga felé
való hasonulást követeli meg, hanem a befogadók világának része lesz.
A nemzeti felzárkózás nemcsak a gazdaságban maradt torzó, az egészségügy,
a nyugdíjrendszer, az oktatás is végletesen leszakadt a világtól. A nyolcvanas
évek végén előkészített folyamatok a kilencvenes évek közepén érnek valósággá.
Az 1995-1997 közötti három évre a rendszerváltást követő több mint egy
évtized külföldi privatizációs vagyonszerzésének csaknem kétharmada jut.
1998-99 fordulóján a legszegényebb népességtized részesedése az ország
öszszes jövedelméből már csak egytizede a felső decilisének.
A nemzet feloldódásának veszélyeire, a generációkra kiható változtatásokra
csak az új század fordulója táján döbbent rá az ország. Pitti Zoltán a
MeH számára 2001-ben írt tanulmánya szerint ekkor a magyarországi vállalatok
bruttó árbevételének több mint ötven százaléka, az export nyolcvan százalék
feletti része már a részben vagy teljesen külföldi kézben lévő társaságoktól
származott, miközben a munkaerő mintegy harmadát foglalkoztatták. Ám a
Széchenyi-tervben egy olyan új, nemzeti, saját versenyképességünket megteremtő
program is megfogalmazódott, amely az európai uniós harmonizációhoz, a
globális világgal való viszonyhoz szükségszerűen kapcsolódva a nemzet
minden részesének, generációjának élhető jövőt és lehetőséget kívánt nyújtani.
A mindennapok életen át tartó belső biztonsága
A feladatok és célok ma sem mások. Olyan gazdaság kell, amely piaci módon,
versenyképesen működik, de olyan ország megteremtése a cél, ahol nem válik
piaci termékké a kultúra, az oktatás, a tudomány, az egészségügy, az időskori
és a mindenkori lét, végső soron maga az ember. Az állam gondoskodó állam
mindazon polgáraival szemben, akik magukról is gondoskodnak. Az elszakított
Széchenyi-tervre támaszkodva kialakítható az új nemzeti terv, amelyben
az állam nemcsak figyelemmel kíséri, hanem a saját maga teljesítményéhez
kapcsolódva támogatja is polgárait az élet legfontosabb pontjain. Jelképesen,
majd a valóságban is létrejöhet egyfajta, a magyar nemzethez való tartozást
jelentő "nemzeti tagsági részjegy", a megtermelt nemzeti vagyonból
való (lehívható) részesedés biztonsága, a saját egyéni teljesítménytől
is függő részesedés lehetősége a teljes élet során. Az élethosszig tartó
tanulás új európai szlogenjéhez megnövekedett erővel csatlakozhat az élethosszig
tartó értelmes, gazdag, élhető élet célja. Az ország, a benne élő emberek
mindennapi és hosszú távon megtartható gazdasági érdekközössége, érzelmi,
értékrendbeli, gazdasági kohéziója hozza létre az erős nemzetet, amely
az egyes ember, a család mellett áll a születéskor, az óvodába kerüléskor,
az iskolába, majd a felsőoktatásba lépéskor, a tanulmányok befejezése
után a munkavállalás vagy a vállalkozás elindítása idején. A boldog és
a nehéz élethelyzetekben: a házasságkötéskor, lakásépítésnél, az első
gyerekek megszületésekor vagy éppen a munkahely elvesztésénél, a vállalkozás
gondjainál, betegség esetén, az újrakezdések szakaszaiban, a nyugdíjazásnál
és azután, az élet végén.
Elvétett és újra megtalált célok
Az Európai Unió is egyre inkább újraértékeli 2000 márciusi lisszaboni
döntéseit, amikor a hruscsovi Szovjetuniót idézve a tartalmak és a realitások
vizsgálata nélkül az Egyesült Államok tíz éven belüli utolérését és túlhaladását
tűzte ki célul. Versenyt és utolérést, meghaladást hirdetett az internetek
világában, a gépkocsik, a számítógépek, az elektronikus átviteli rendszerek
bruttó számában, az információs társadalom célrendszerében. Nem vette
észre, és nem fogta fel, hogy az amerikai nép egységessé váló történelme,
közössé váló kultúrája, egységes pénzneme, határok nélküli, már a globális
világrend részévé váló országa, határokon túlnyúló vállalatbirodalmai,
a láthatatlan (de sokszor idézett) nemzetközi közösségben deklarált irányító
szerepe, az egységes döntések, az egységes intézményrendszeri struktúra
nem váltható ki egyszerűen Schengennel, az euróövezettel, a nemzetek felettiség
túlhajtásával, mert Európa történelme és történeti, de egyben aktuális
ereje, jövője is más. Berend T. Iván, az Egyesült Államokban élő korábbi
magyar akadémiai elnök írása alapján a világ kézzelfogható bruttó gazdasági
teljesítményénél mintegy tízszeresen nagyobb a világ hatalmi tereit elosztó
spekulatív tőke mértéke. Világosan látható, hogy Magyarország megosztott
politikai erőterei milyen pályákat foglalnak el. Vagy (a felszínen akár
nemzeti érdekeket hangsúlyozva) tudatosan csatlakoznak a hatalmat biztosító
érdekpályákhoz, vagy - sokszor erősen strukturált belső erőterükkel is
megküzdve -megkísérlik megfogalmazni, majd lehetőséget kapva megvalósítani
a világ és Európa egészében elhelyezett modern nemzeti fejlődést. Amikor
-Heller Ágnest idézve - az EU-csatlakozással egy birodalom részévé válunk,
akkor a ketté (de nem két egyenlő részre) osztott ország, nemzet gyengülése,
majd végelgyengülése elkerülhetetlen. Az anyagi erősödést, a belső kötődést
a mindennapok és a hosszabb távú jövő tudatosan megteremtett, egymással
megosztott biztonsága adhatja majd meg. Ez pedig a századfordulón megkezdett,
majd megtört utak átgondolt újrafolytatását jelenti.
A szerző közgazdász, tanszékvezető egyetemi tanár
vissza
Nyomtatható
változat |
|