Práger László:
A rendszerátváltástól a rendszerváltásig
A gazdasági és a gazdaságon túlnyúló belső erő: a mindennapok összetartó
biztonsága
2004. december 18. (6. oldal) |
A kórház-privatizáció folytatásának elutasításáról
tartott népszavazás csaknem kétharmados igenje és az ország a kettős
állampolgárság kérdésében való teljes megosztottsága a rendszerváltás
óta eltelt időszak és az azt megelőző négy évtized hatásainak újbóli
átgondolását ismét aktuálissá teszi. A rendszerváltáshoz vezető utak,
maga az átmenet és a máig terjedő történések egy jól körülhatárolható,
többszereplős, velünk élő, de még formálható történelmi vonulat összefüggő
részei.
Két erőtér harca a magyarországi terepen a nyolcvanas években.
A szovjet internacionalista és az amerikai globális erőterek harca a
világban és Magyarországon már a 80-as években megkezdődött, és egyre
inkább felerősödött. A Magyarországon jelen lévő szovjet-kommunista
hatalom kiszorítását az Egyesült Államok vezette globális erőtér képviseletei
kezdték meg, miközben Európa gazdasági és politikai hatása csak másodlagos
erejű volt.
A sorsfordító folyamatban kiemelt dátum 1982. Kádár Moszkvában és az
NSZK-ban tárgyal. A Közös Piac felfüggeszti kereskedelmi kapcsolatait
a Szovjetunióval. Magyarország elítéli az izraeli agressziót. Arafat
palesztin elnök Budapesten tárgyal. A Nemzetközi Auschwitz Bizottság
nálunk tartja ülését. Megkezdik működésüket a magántaxik. Az áram díja
25 százalékkal emelkedik. Marjai József miniszterelnök-helyettest májusban
Washingtonban fogadja Reagan elnök. Magyarország a Nemzetközi Valutaalap
tagja lesz. Június 8-án a KGST 36. ülésszaka Budapesten tanácskozik.
Június 23-án az MSZMP KB a gazdaságról tanácskozik. Július 4-én Nixon
volt amerikai elnök Budapestre érkezik. Július 7-én Magyarországot felveszik
a Világbankba. Szabó István Mephisto című filmje Oscar-díjat nyer. Magyar–amerikai
filozófiai tanácskozás színhelye Budapest. Duray Miklóst lefogják. Puja
Frigyes külügyminisztert Rómában fogadja a pápa. Magyar–román történésztalálkozóra
kerül sor. Az erdélyi magyar értelmiségieket letartóztatják. December
14-én házkutatásokat tartanak budapesti ellenzékiek lakásán.
A máig ható, akár a decemberi népszavazások belső tartalmához való pártviszonyulásokban
is tetten érhető lényeg: a történések 1982-ben és az évtized során nem
zavarosak és nem ellentmondásosak, egy sokszereplős történelminek nevezhető
átalakulás zajlik le a világban és Magyarországon. Ebben részt vesznek
a nemzetközi és a belső erők, bennük az erősödő ellenzék. Néha elkülönül,
máskor összemosódik a rendszervédő, rendszerváltó, a megbízó és a megbízott,
a továbbvivő, átmentő, a gyarapító, a megtartó, az újraíró, a nemzeti
és a nemzetek feletti.
1982-ből a rendszerváltás évére ugorva a Világbank 1990 májusában egy
hitelcsomag folyósítását összegzi. Feltételévé teszi többek között a
megfelelő középtávú gazdasági program végrehajtását. Elvárás egy elfogadható,
a megállapított időrendet követő privatizációs stratégia kidolgozása
és végrehajtása, amely lehetővé teszi meghatározott vállalatok magánosítását.
Meg kell hirdetni az importliberalizációs programot, megfelelő előrehaladást
kell elérni a támogatások leépítésében. A feltételrendszer része a nagy
gazdaságok és vállalatok meghatározott körének felszámolása, az egészségügyi
és a nyugdíjrendszer a bank számára elfogadható reformja. A dokumentum
dátuma: 1990. május 25. Két nappal előtte, május 23-án az Országgyűlés
elfogadja a kormányprogramot, hivatalba lép a demokratikus rendszerváltozás
első szabad koalíciós kormánya. Létrejött az SZDSZ és az MDF közötti
pártközi megállapodás, az MSZP erőtere időlegesen a gazdasági-pénzügyi
világba hátralépve izmosodik. A Fidesz a hatalmi körön kívül alakíthatja
hosszabb távú jövőképét. Megkezdődik a külföldi tőke gazdasági, pénzügyi,
tulajdoni szerkezetet átalakító, Magyarországot a globális világ számára
egyre versenyképesebb részévé formáló beáramlása. Magyarország véglegesen
a szabad világ része lesz. Ennek egyik ára az átmenet nélküli meggazdagodás-elszegényedés,
az ország gazdasági-érzelmi kettéosztódása, a fizikai megélhetésért,
az elveszett és meg nem teremtett biztonságért, az anyagi létért való
küzdelem a nemzeti összetartó erő nélküli Magyarországon. Az újraelosztott
és a hosszú távra megszerzett hatalmi terek Mindez mégsem hirtelen fellépő
jelenség. Az Andrew Sarlós kezére bízott Első Magyar Befektetési Alap
már évek óta valóságos bázis a hatalmi terek újraelosztására, a nemzetinek
besorolt vagy nemzetek feletti vállalkozások-vállalkozók felemelésére,
a rendszer(át)váltásra. A privatizációt, a szükséges külföldi tőkebevonást
lehetővé tevő törvények jó része, a megrajzolt rendszerváltó-pálya bejárásra
kész. 1990 januárjában Antall József és az MDF külügyi vezetője, Jeszenszky
Géza, majd márciusban az ideiglenes köztársasági elnök, Szűrös Mátyás
is Washingtonban tárgyal. Ezekben a hetekben a hivatalban lévő miniszterelnök,
Németh Miklós Szófiában a KGST 45. tanácsülésén, majd Strasbourgban
az Európa Tanács közgyűlésén vesz részt. Horn Gyula külügyminiszternek
többek között Moszkvában Sevarnadzéval a szovjet csapatok teljes kivonásáról
szóló megállapodás aláírása jut feladatul. A rendszerváltó világtér
kettős kötést hozott létre. A politikai rendszerátváltást, a tulajdonátváltást
a tényleges hatalmat gyakorlókkal egyeztethette, miközben erősítette
a rendszerátváltást megvalósítani hivatott erőket is. A deklarált politikai
hatalom 1990-ben négy évre a rendszerváltás képviseleti körének jutott.
A rendszerváltást szintén előkészítő korábbi hatalmi tér néhány évre
a felszíni politika hátterébe lépve hallatlan mértékben tovább erősíthette
a nyugati erővonalakkal összekötött gazdasági, pénzügyi hatalmát. Nem
eredeti tőkefelhalmozódásról, hanem a történelmi Magyarországon az évszázadok
vagy éppen a kommunista uralom négy évtizede alatt sok-sok tízmillió
magyar állampolgár által megtermelt vagyon, a pénzügyi-gazdasági tér
újraelosztásáról van szó. A felszíni politikai parlamenti hatalom újraosztható,
a mögöttes gazdasági-pénzügyi terek uralása hosszú távú.
A tagadás fordulata, a nemzeti fejlődési pálya elfelejtett jövője.
A rendszerváltás döntően a tagadás rendszerváltása volt, amelyben minden
pozitív változásnak számított, amely a szovjet rendszerhez köthető struktúra
látszólagos vagy tényleges lerombolását jelentette. Ezt (a hazai ellenzéki
mozgalom szerepe és szerepeltetése mellett) csak az Egyesült Államok
által vezetett globális hatalmi tér tudta végrehajtani. Ily módon nemcsak
a szabadság, hanem maga a nemzetté válás, a nemzeti fejlődés fogalma
is a döntően a globális erőtér által irányított átalakulások tartalmával
azonosult. Így estek egybe a felszínen, aztán a mélybe ágyazva a jól
megtervezett, globális világhatalmi célok az újnak és sajátnak hitt
rendszerváltó eszmékkel. Gyors nyitás, liberalizáció következett be
a belső gazdaságban, a külkereskedelemben, a tulajdonviszonyokban, de
az értékrendek világában is. E folyamatot járva Magyarország a rendszerváltáskor
úgy lépett a Szovjetunió vezette (nemzetek felettivé tett) internacionalista
világból egy másik, szabad vagy szabadnak hitt (globális) világba, hogy
lényegében egy történelmi pillanatra sem vált önmagává. Nem teremtette
meg saját belső nemzeti létét, a gazdasági, a kulturális, a történelmi
összetartozás tudatát és mindennapi biztonságát, gazdasági és gazdaságon
túli erőterét. Nem sikerült kellően megerősítenie a belső vállalati,
gazdasági erőket, az ennek alapján kialakuló népi és polgári réteget.
A politika mindemellett sokszor az alig létező polgársághoz szólt, elfeledve
a tömegeket (ma divatos kifejezéssel: az embereket), valamiféleképpen
a társadalom fölé emelve magát és egyúttal csaknem elveszítve a nemzetet,
a társadalmat. Az ország valóságos versenyképessége:
a gazdasági és az azon túli kohézió
A rendszerváltást követően a magyar belső tér nemzetközi tér lett. Mindez
nem káros, sőt előnyös, ha a megtelepedett külső erőtér elfogadja új
otthona értékeit, kellően hozzájárul annak növeléséhez, ha nemcsak a
maga felé való hasonulást követeli meg, hanem a befogadók világának
része lesz. A nemzeti felzárkózás nemcsak a gazdaságban maradt torzó,
az egészségügy, a nyugdíjrendszer, az oktatás is végletesen leszakadt
a világtól. A nyolcvanas évek végén előkészített folyamatok a kilencvenes
évek közepén érnek valósággá. Az 1995–1997 közötti három évre a rendszerváltást
követő több mint egy évtized külföldi privatizációs vagyonszerzésének
csaknem kétharmada jut. 1998–99 fordulóján a legszegényebb népességtized
részesedése az ország öszszes jövedelméből már csak egytizede a felső
decilisének.
A nemzet feloldódásának veszélyeire, a generációkra kiható változtatásokra
csak az új század fordulója táján döbbent rá az ország. Pitti Zoltán
a MeH számára 2001-ben írt tanulmánya szerint ekkor a magyarországi
vállalatok bruttó árbevételének több mint ötven százaléka, az export
nyolcvan százalék feletti része már a részben vagy teljesen külföldi
kézben lévő társaságoktól származott, miközben a munkaerő mintegy harmadát
foglalkoztatták. Ám a Széchenyi-tervben egy olyan új, nemzeti, saját
versenyképességünket megteremtő program is megfogalmazódott, amely az
európai uniós harmonizációhoz, a globális világgal való viszonyhoz szükségszerűen
kapcsolódva a nemzet minden részesének, generációjának élhető jövőt
és lehetőséget kívánt nyújtani. A mindennapok életen át tartó belső
biztonsága
A feladatok és célok ma sem mások. Olyan gazdaság kell, amely piaci
módon, versenyképesen működik, de olyan ország megteremtése a cél, ahol
nem válik piaci termékké a kultúra, az oktatás, a tudomány, az egészségügy,
az időskori és a mindenkori lét, végső soron maga az ember. Az állam
gondoskodó állam mindazon polgáraival szemben, akik magukról is gondoskodnak.
Az elszakított Széchenyi-tervre támaszkodva kialakítható az új nemzeti
terv, amelyben az állam nemcsak figyelemmel kíséri, hanem a saját maga
teljesítményéhez kapcsolódva támogatja is polgárait az élet legfontosabb
pontjain. Jelképesen, majd a valóságban is létrejöhet egyfajta, a magyar
nemzethez való tartozást jelentő „nemzeti tagsági részjegy”, a megtermelt
nemzeti vagyonból való (lehívható) részesedés biztonsága, a saját egyéni
teljesítménytől is függő részesedés lehetősége a teljes élet során.
Az élethosszig tartó tanulás új európai szlogenjéhez megnövekedett erővel
csatlakozhat az élethosszig tartó értelmes, gazdag, élhető élet célja.
Az ország, a benne élő emberek mindennapi és hosszú távon megtartható
gazdasági érdekközössége, érzelmi, értékrendbeli, gazdasági kohéziója
hozza létre az erős nemzetet, amely az egyes ember, a család mellett
áll a születéskor, az óvodába kerüléskor, az iskolába, majd a felsőoktatásba
lépéskor, a tanulmányok befejezése után a munkavállalás vagy a vállalkozás
elindítása idején. A boldog és a nehéz élethelyzetekben: a házasságkötéskor,
lakásépítésnél, az első gyerekek megszületésekor vagy éppen a munkahely
elvesztésénél, a vállalkozás gondjainál, betegség esetén, az újrakezdések
szakaszaiban, a nyugdíjazásnál és azután, az élet végén.
Elvétett és újra megtalált célok
Az Európai Unió is egyre inkább újraértékeli 2000 márciusi lisszaboni
döntéseit, amikor a hruscsovi Szovjetuniót idézve a tartalmak és a realitások
vizsgálata nélkül az Egyesült Államok tíz éven belüli utolérését és
túlhaladását tűzte ki célul. Versenyt és utolérést, meghaladást hirdetett
az internetek világában, a gépkocsik, a számítógépek, az elektronikus
átviteli rendszerek bruttó számában, az információs társadalom célrendszerében.
Nem vette észre, és nem fogta fel, hogy az amerikai nép egységessé váló
történelme, közössé váló kultúrája, egységes pénzneme, határok nélküli,
már a globális világrend részévé váló országa, határokon túlnyúló vállalatbirodalmai,
a láthatatlan (de sokszor idézett) nemzetközi közösségben deklarált
irányító szerepe, az egységes döntések, az egységes intézményrendszeri
struktúra nem váltható ki egyszerűen Schengennel, az euróövezettel,
a nemzetek felettiség túlhajtásával, mert Európa történelme és történeti,
de egyben aktuális ereje, jövője is más. Berend T. Iván, az Egyesült
Államokban élő korábbi magyar akadémiai elnök írása alapján a világ
kézzelfogható bruttó gazdasági teljesítményénél mintegy tízszeresen
nagyobb a világ hatalmi tereit elosztó spekulatív tőke mértéke. Világosan
látható, hogy Magyarország megosztott politikai erőterei milyen pályákat
foglalnak el. Vagy (a felszínen akár nemzeti érdekeket hangsúlyozva)
tudatosan csatlakoznak a hatalmat biztosító érdekpályákhoz, vagy – sokszor
erősen strukturált belső erőterükkel is megküzdve – megkísérlik megfogalmazni,
majd lehetőséget kapva megvalósítani a világ és Európa egészében elhelyezett
modern nemzeti fejlődést. Amikor – Heller Ágnest idézve – az EU-csatlakozással
egy birodalom részévé válunk, akkor a ketté (de nem két egyenlő részre)
osztott ország, nemzet gyengülése, majd végelgyengülése elkerülhetetlen.
Az anyagi erősödést, a belső kötődést a mindennapok és a hosszabb távú
jövő tudatosan megteremtett, egymással megosztott biztonsága adhatja
majd meg. Ez pedig a századfordulón megkezdett, majd megtört utak átgondolt
újrafolytatását jelenti.
A szerző közgazdász, tanszékvezető egyetemi tanár